Kategorie
Aktualności

Nowy most w Budapeszcie. Jak, kiedy i dlaczego powstanie Galvani híd?

Zwycięski projekt mostu Galvani

W 1991 roku przy okazji odbywającej się w Budapeszcie wystawy Expo, wybudowano most Lágymányosi. Kolejne mosty były jednak już w planach. Most Galvaniego trafił dopiero na trzecie miejsce w kolejce, jeżeli chodzi o planowane przeprawy rzeczne (po moście w Alberfalva na południu i moście Aquincum na północy). W ostatnich latach jednak sprawa wróciła na tapet dzięki staraniom Węgier o organizację Igrzysk Olimpijskich. Ostatecznie okazało się, że z Igrzysk nici, a w okolicach południowej obwodnicy w ostatnich dwóch latach zaczęło być coraz ciaśniej i jasnym stało się, że budowa mostu na południu stolicy zacznie być celem numer jeden.

W tym miejscu pojawi się za dwa lata Most Galvani 🙂

Most będzie łączył dwie aleje znajdujące się po obydwu stronach rzeki: aleję Galvaniego i aleję Soroksári. Dodatkowo najłatwiej z niego będzie się dostać na południową obwodnicę M0 oraz autostradę M7 prowadzącą w kierunku Balatonu i dalej Słowenii. Dlaczego właśnie południowy most trafił na pierwsze miejsce najpotrzebniejszych budowli? Od kilku lat zauważalny jest znaczny ruch w okolicach południowej obwodnicy spowodowany między innymi wzrostem zabudowy nie tylko w okolicach wyspy Csepel ale też miejscowości znajdujących się pod Budapesztem(głównym powodem powstania mostu w perspektywie Igrzysk Olimpijskich było szybkie dostanie się na Csepel, gdzie umiejscowiona miała być znaczna część obiektów sportowych).

Przewidywany ciąg komunikacyjny mający łączyć dwie strony Budapesztu z mostem i wyspą Csepel

Most Galvaniego istniał w dalekich planach już w latach…osiemdziesiątych. Jednakże rozwój stolicy w takim a nie innym kierunku spowodował, że odłożono go na półkę a zajęto się innymi planami – np.mostem Lágymányosi. Konkurs na budowę mostu wygrało konsorcjum holdendersko-angielskie. Co ciekawe to dopiero piąty konkurs na budowę mostu w historii miasta, w którym pozwolono wziąć udział międzynarodowym architektom. Ostatnia taka sytuacja miała miejsce w 1893 roku, przy rozpisaniu konkursu na projekt mostu nazwanego później mostem Franciszka Józefa (dzisiejszy most Wolności).

Projekt mostu Galvani z lat osiemdziesiątych

Na zakończenie, zobaczcie jeszcze jak wyglądałby most, gdyby wygrały inne, startujące firmy. Jak myślicie, który z nich jest najładniejszy? 🙂